torsdag den 17. juli 2014

"Black is beautyful"

Kendere af mig, ved at jeg er meget glad for de sorte og mørkløvede planter. I foråret startede jeg på at ændre min forhave og resultatet er jeg meget glad for. Det er med et mix af mørkt og grønt, sten, terracotta og selvfølgelig jern.


Den mørke spirea står sammen med en mørk hyld som baggrund og så en fyldt jasmin.
I den høje krukke skal pletter i luften efterhånden kravle rundt og op ad jernstativet.


En opstammet hvidbrogetbladet hyld står forrest. Så er der tre forskellige mørke sedum, mørk engelskgræs blandt natursten, akeleje Black Barlow, den mørke kvan Vicar´s Mead og rosen Grüss an Aachen.


Bunden op på en itugået krukke og i den også pletter i luften.
En fantastisk anvendelig plante i haven og jeg har flere der er mange år gamle nu.


To krukker tilplantet med sort slangegræs.


Og en sortbladet dahlia har fået plads her.

Det har været en spændende proces at ændre forhavens udtryk, men jeg har opnået at få ro på den med de valgte planter samtidig med at den er så kontrastfyldt.



20 kommentarer:

  1. Mørkt løv er uundværligt mellem de grønne planter, det ser bare fantastisk ud.
    Jeg har Pletter i luften i nordbedet på 7. år, det går bare forrygende, nogen vil måske endda sige næsten for godt :)

    SvarSlet
  2. det ser super godt ud.
    gode kombinationer med jern ,terracotta og sort
    Så på Hampton div.(Ikke levende) bunddække bla kogler som gav en fin tektur

    SvarSlet
  3. Det ser godt ud. Jeg kan rigtig godt lide farverne, især dit mørke slangegræs - det er ret interessant!

    SvarSlet