mandag den 21. juli 2014

Sort rhododendron.

Måske ikke helt, men næsten. I 2004 så en ny rhododendron dagens lys efter flere års forsøg med at lave mørkløvede. Flere var på vej, men "Everred" blev den første i handelen. En dværgrhododendron, der her i landet ikke bliver højere end ca. 60 cm i højde og bredde. Så ideel forrest i bedet, hvor den netop kan nyde den opmærksomhed, som den fortjener.


Jeg har plantet den i min renoverede forhave sammen med de mørkløvede/sorte og den er akkurat ligeså mørk som dem. 


De mørke blade står flot mod de rødlige stængler.


I skumringens lys er den næsten kulsort.

Jeg har søgt på hårdførheden og fundet at den tåler ned til -10.
Så den må nok dækkes godt når den nordjyske vinter kommer. Eller alternativt tages op i en krukke.

Hvis nogen har erfaring med den, hører jeg gerne derom.

25 kommentarer:

  1. Hvad farve bliver blomsterne så?
    Hilsen Tina

    SvarSlet
    Svar
    1. Blomsterne er røde - jeg synes de passer godt til planten og løvet. Og er man ikke til de røde blomster, er det jo ret kort tid det står på og ellers kan man nappe dem af.

      Slet
  2. Vi har haft en i 5-6 år. De første år groede den fint og blomstrede endda lidt; men forrige vinter blev den desværre skadet af frosten, selvom den var godt beskyttet af grangrene. I år er ser den heldigvis fin ud igen. Ikke mindst i regnvejr ser den forrygende ud.

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder godt. Hvis den har overlevet forrige vinter, er den da ret robust.

      Slet
  3. Den er flot, men jeg bryder mig ikke om røde blomster :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg har nu ikke noget imod røde blomster, men de kan jo fjernes. Jeg glæder mig over løvet.

      Slet
  4. Jeg har haft den i 10-12 år i haven og har aldrig dækket den, men den har stået lidt skygget. Måske derfor ingen vinterskader.
    Bladenes underside bruger jeg i dekorationer.
    Held og lykke
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er dejligt at høre din erfaring med den. Så vil jeg være mindre nervøs når vinteren nærmer sig.
      Er du stadig interesseret i at få nogle decaisnea´er?
      Send evt. mail til mig.

      Slet
  5. Dette var en sjelden og veldig vakker rhododendron!
    Flott med mørkt bladverk blant de andre "vanlige" grønne:)
    En deilig og utrolig varm sommer her oppe i nord...idag var det +32..puh nesten litt for varmt:)
    Det vannes og vannes...
    Nyt sommeren...håper du har litt ferie nå nå det er så fint vær:))

    SvarSlet