onsdag den 7. august 2013

Ny sort/hvid ridderspore.


I foråret såede jeg nogle riddersporefrø og har så med spænding fulgt de små planters udvikling, priklet ud, pottet om for så endelig at se udfaldet af anstrengelserne.
Og jeg skal da love for at jeg ikke er blevet skuffet. Så smukke og forskellige med de mørke chatteringer og kulsorte støvdragere. Så bliver sådan en nørd som jeg altså glad.






Navnet er "Dark/White Bee".

Næste hold frøbørn er på vej og med ligeså stor spænding følger jeg dem.



6 kommentarer:

  1. Hvor er de dog flotte. Jeg har simpelthen brug for et par gode råd af en derved lidt mere end jeg omkring frøsåning, prikling af stauder mm.
    Først på året såede jeg akelejefrø stjerne, viol frøstjerne m. fl. de tittede langt om længe frem hen ad foråret - der kom ikke så mange, derfor har jeg ikke som sådan priklet ud, men flyttet nogle af de planter der kom, over i nogle af potterne hvor der ikke kom nogen til at gro. Nu er det så efterhånden ret små planter de største 3-4 cm høje - nu er det ved at gå op for mig, at de nok skulle have været priklet/plantet over i en anden jordtype - der er mere gødningsholdigt end den så og priklejord de er sået i fra starten.
    Er du sød at fortælle lidt om, hvordan du gør - ser jo at dine frøplanter fra vinteren er store. Hvilken jord bruger du efter så- og priklejorden.

    Venlig hilsen, Bente - Aars

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Bente.

      Jeg sår tidligt i foråret ude i drivhuset. Anvender så-jord kun til såningen. Småplanterne prikles over i større potter 2 - 3 gange. Oftest anvender jeg min ugødede spagnumblanding og tilsætter flydende gødning til vandingsvandet. Mine småplanter står i stigereoler, hvor hylderne vender omvendt og fungerer som bakker. Derfor kan jeg vande nedenfra.
      Når planterne kommer over i de store potter, tilsætter jeg langtidsvirkende gødning i form af piller.

      Jeg tror dit problem skyldes at de ikke har fået gødning nok. Du kan sagtens nå at få store planter ud af dem endnu i år. Lad dem stå ude i halvskygge og ikke alt for våde. Gerne ovenpå alm. havejord hvor overskyddende vand bare løber igennem og planternes rødder kan gå igennem potten og få lidt fæste.

      Jeg sår også her i sensommeren/efteråret hvor frøene på planterne er modne. Også disse planter overvintrer fint. Er de ikke så store, lader jeg dem overvintre i drivhuset.

      Jeg har også prøvet mig frem og bestemt ikke haft succes med alt. Så er det blot at fortsætte med at prøve til man har fundet den måde der fungerer bedst for én selv.

      Held og lykke.

      Slet
  2. Den er rigtig flot, jeg kan godt forstå, plantenørden blev glad :)
    Jeg følger lige med på dit råd til Bente.

    SvarSlet
  3. Tusind tak for svar, allerede i aften har jeg tilsat gødning i vandet, så må jeg potte om en af dagene.... Problemet med at have planterne direkte på jorden er dræbersneglene, pt. Er de ikke så aktive, men begynder regnen tror jeg nok jeg får rykind, tiltrods for ferramol og anden bekæmpelse. Vor matrikel er stor, så derfor er det et heste arbejde at styre de snegle, men det går da bedre ;)

    Tror jeg vil finde en dag hvor jeg kan besøge dig, jeg bor lige nede i Himmerland, så der er bestemt ikke langt ud til dig.

    For det her plantenørderi, tager da godtnok fart i år - men det er da fantastisk som jeg hygger med det :)

    SvarSlet
  4. Hej.
    Jeg følger også lige med på dit råd. Jeg har taget frø af en ridderspore, som jeg vil så.
    Jeg var forbi til dit åbne hus i søndags. Rigtig glad for Hestemynten Marshalls delight jeg købte.
    Jeg kommer bestemt igen, du har mange spændende ting.

    SvarSlet
  5. En virkelig flott sjeldenhet!
    Det er jo alltid gøy å så de fra frø og følge med på utviklingen:)
    Håper du har fine Augustdager i hagen din:))

    SvarSlet