søndag den 19. oktober 2014

Efterårs magi - fasanbusken.

Leucesteria formosa eller fasanbusk. Den flyttede ind i min have for efterhånden en del år siden. En gave fra en god haveven og siden har jeg glædet mig over den hvert eneste efterår. Eller rettere hele sæsonen, men det er først nu den er allersmukkest. For nu er der både nye blomster og frøstande på den. Farverne er et kapitel for sig - så smukke purpurviolette til creme. Og sidenhen skifter også bladene kulør. En busk der egentlig skal vinterdækkes, men jeg har den i et ret tørt hjørne og der klarer den sig fantastisk godt. Den er ydermere villig til at frøså sig og det er mange blevet glade for.








Den kan man kun blive glad for nu hvor meget andet takker af.

God søndag.
Her er der vist mere vand i vente - synes nu jeg har fået nok.


9 kommentarer:

  1. Hvor er den busk smuk og speciel.
    Har du nogen af dem til salg?
    Hilsen Lise

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Lise.

      Ja det har jeg. Kan fint plantes nu.

      Hilsen Helga

      Slet
  2. Tror aldrig jeg har mødt den busk før, den er meget smuk. Farven er skøn.
    Håber I snart får noget tørvejr, deroppe nordpå.

    SvarSlet
  3. Spændende busk du præsenterer. Den har jeg ikke set før :-)

    SvarSlet
  4. Den var ny for mig.....men ih hvor er den smuk - super lækker i farven og frodig at se på med de lækre store grønne blade :0)

    SvarSlet
  5. Dejligt at se din Fasanbusk med blomst. Den kan godt minde lidt om rosenslynger. Jeg har sået busken i vinter og plantet dem ud i foråret så jeg er da spændt på om de overlever vinteren ude.
    Havehilsen
    Ole

    SvarSlet
  6. Dette er en helt ukjent busk for meg...men så flott!
    Bare navnet gir jo flotte assosoasjoner...og fargen er virkelig flott!
    Vet ikke om denne kan være vinterherdig hos meg...H2-3...
    Fin ny uke til deg:)

    SvarSlet
  7. Dejligt med de sene efterårsblomster. Jeg har den også ude i et tørt hjørne.
    Navnet har den fra England, hvor frugterne bliver brugt til fasanfoder.
    Hilsen
    Anne Marie

    SvarSlet
    Svar
    1. Tusind tak for den information. Har faktisk undret mig lidt over hvad navnet skyldtes. Det gør jeg så ikke mere.
      Ja efterårsblomstrende buske er dejlige.

      Slet