fredag den 11. marts 2011

Nydelse for øje og mave.

Jeg elsker bladbeder. Deres flotte farver er et fint indslag i haven mellem andre blomster og afgrøder. Mulighederne er uendelige. Og vi skal jo have mange flere spiselige ting ind i vores haver, så hvorfor ikke starte med bladbeder. De unge bladstængler skal bare blancheres og spises som asparges eller tilbehør til hovedretten med smeltet smør og salt på. God appetit.



Jeg plejer kun at have to farver, men har lige fået frø som angiveligt er i mange flere nuancer. Så det skal prøves.

Især sammen med jordbær er effekten stor, men jeg har også plantet røde bladbeder sammen med de helt almindelige røde pelargonier i en rød terracottakrukke. En rigtig wauv-effekt  og blikfanger.

3 kommentarer:

  1. Dejlige billeder :-)

    Ja, de er helt fantastiske, og jeg har faktisk også i år købt bladbeder i forskellige farver. Det bliver flot i køkkenhaven :-)

    SvarSlet
  2. Jeg har også haft dem i flere farver, og jeg giver dig ret i, at de giver meget farve til haven. Har også brugt dem i køkkenet, men ikke så meget.

    Hilsen Ina
    http://annasplads.dk/

    SvarSlet
  3. Jeg har altid bladbeder i haven. En af de få grøntsager som jeg har held med - uden de store anstrengelser.
    Sidste år plantede jeg den røde, men de gik i stok for mig. Gad vide hvorfor?? Det har den grønne aldrig gjort!!
    Alligevel SKAL jeg igen i år have den røde, for den er så dekorativ :O)

    SvarSlet