torsdag den 3. januar 2013

Rundering eller hvad sneen gemte på.



Jeg er så let at lokke ud når vejret arter sig som igår. Med en pind som følgesvend for at løfte våde blade væk og se hvad der gemte sig derunder. Og jeg skal love for at der er grønt i bunden.

 
Der er i hundredvis af små julerosebørn. I mange størrelser og forskellig af alder, så en del vil blomstre i år. Altid spændende hvilke farver det bliver.
De skal pottes senere i foråret, for min erfaring er at det ikke lønner sig at gøre det om efteråret.
 
 
 Og et suverænt selvsående bunddække er hasselurten. Giver min havebund et frodigt udseende og er så velkommen allesteder den har lyst.

 
Den røde kæmpevalmue "Beauty of Livermere" vil også op i lyset.

 
Primulaerne skyder også lystigt. Denne en af de ældste i haven. Har stået samme sted siden jeg plantede den i 1989 og har leveret mange nye planter.

 
Min favorit kruspersillen såede sig som et bunddække i en del af staudehaven, så allerede nu kan jeg plukke til sovsen, frikadellerne og hvad vi ellers forlyster os med.
 
 
Hvad runderingen også afdækkede, er ukrudtets fest overalt.
Så med en vejrudsigt der siger sol idag, skal det få den første kamp idag.
Jeg glæder mig.
 
 

3 kommentarer:

  1. Ja, det er så dejligt at finde forårstegn. Jeg går også en tur efter forår i haven dagligt.

    SvarSlet
  2. Hej Idéhaven.

    Så opmuntrende og glædeligt et indlæg fra dig.
    Og sådan er det jo med en have, selvom det næsten ikke er til at forstå; masser af liv lige under den fornyligt frosne og snebeklædte jord - magisk og glædeligt.
    Rigtig godt nytår fra Marthe

    SvarSlet
  3. Herligt indlæg,godt der er flere en mig der ikke er til at holde indendøre. Jeg nyder også at komme ud og se hvad der kigger op af den sorte jord, der for ikke så længe siden var dækket af et hvidt tæppe.
    De bedste hilsner fra Linda

    SvarSlet