torsdag den 10. oktober 2013

Efterårshavens blomster.

Det er bestemt muligt at have en blomstrende have næsten hele året. Men mange haveejere synes de har for lidt blomster når vi når hen på denne tid af sæsonen. Det kan der let rådes bod på, idet der findes rigtig mange stauder og blomstrende buske til denne årstid. Og i næsten alle farver.


Sølvlys - actaea eller cimicifuga racemosa - er nærmest selvskreven til efteråret.
Her er det "Chocoholic" i blomst lige nu.


Fasanbusk - leucesteria formosa - står også nu i fuldt flor.
En busk der som regel er hårdfør her i landet. Min er mange år nu, fryser meget tilbage hver vinter og bør dækkes. Det får jeg dog sjældent gjort og alligevel kommer den.


Jeg oplever at den er ret flittig til at så sig selv. Holder af sol og står i min have ret tørt.


Springbalsamin - så er man da sikker på at have blomstring i flere måneder.
Starter tidligt og fortsætter til frosten kommer og gør det af med den.


Selvsående i rigelige mængder, men nem at rykke op. Optræder i mange farvenuancer fra lilla over i rosa til hvid. Er med til at give haven et frodigt udtryk. Bliver op til 2 m når de trives.



2 kommentarer:

  1. Dejligt med blomster i haven her i oktober - og sølvlys er bare vidunderlige - både løv, blomst og duft:0)
    Her er jeg en rigtig sakse-hærger - plukker en hel del buketter i haven, så de stakkels blomster skyder og skyder for at følge med:0) Skønt for stadig er der roser, solhat, lathyrus, sedum og nepeta derude (og så har jeg glemt en masse andet også...). Herligt, for det er som om man så holder vinteren ud fra sig i strakt arm:0)

    Skøn eftermiddag fra Katinka

    SvarSlet
  2. Åja...vi liker at blomstene holder stand utover..ja så lenge som mulig:)
    Cimicifuga er vakker..min ble flyttet to ganger i sommer så jeg trodde den ikke ville blomstre..men nå er den på gang..stor lykke:)
    Min georgine du spurte etter,heter Arabien Night, og fargen har variert hele høsten,nå er den faktisk to-tre-farget.. mye mørkere tidligere i sesongen.
    Ønsker deg en fin kveld:))

    SvarSlet