fredag den 4. oktober 2013

Plantenyheder - Montia sibirica.

Måske den plante mange kunne ønske sig, for den er så velegnet til det fugtige og skyggefulde sted hvor man er løbet tør for muligheder. Og så kan den spises enten rå i salaten eller blancheret sammen med andre grøntsager.
Sibirisk portulak hedder den også. Har blomstret siden april og gør det endnu med hvide/rosa søde blomster. Blade så grønne og livskraftige, men det forstår man bedre når man hører at den tåler ned til -40 grader og nærmest er stedsegrøn under de forhold. Bliver 15 - 20 cm høj.


Flyttet for få dage siden og den sender nye skud op.


Smager ganske fortræffeligt, lidt krydret som karse med citron.


Det er mest som pryd og bunddække jeg anvender den.


5 kommentarer:

  1. Ja den har jeg også, den breder sig pænt rundt omkring, det gør ikke noget, det må den gerne. I sommer har det været lidt hårdt for den på grund af tørken, men den står også grøn om vinteren.

    SvarSlet
  2. Ja - den er så fin. Jeg har den også, og den sår sig over alt. Tidligt forår kan jeg gå rundt og samle ind til salat-skålen :)

    SvarSlet
  3. Mon det er samme plante, som jeg har? Den hedder Claytonia Sibirica, men de har det jo med at skifte familie ind imellem :)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det er den samme Ulla :O) Det hedder min også, og den ligner på en pri.

      Slet
    2. Det navn er jeg også stødt på. Kært barn.
      Og jo, den er nem og villig.

      Slet