lørdag den 1. marts 2014

Fantastiske sølvlys.

Som årene går, er der visse plantetyper jeg bliver mere og mere begejstret for. Sølvlysene hører til i denne kategori. Og i særdeleshed de mørkløvede. Der findes efterhånden en del forskellige og i år har jeg udvidet sortimentet med to mere så jeg nu har 6 forskellige slags.

Actaea simplex 'Prichard's Giant'

Actaea simplex "Prichard´s Giant

Actaea ramosa 'Chocoholic'

Actaea ramosa "Chocoholic"

Actaea simplex 'Atropurpurea'

Actaea simplex "Atropurpurea"

Actaea simplex 'Pink Spike'

Actaea simplex "Pink Spike"

Actaea simplex 'Brunette'

Actaea simplex "Brunette"



Actaea simplex "James Compton"

Ved første øjekast ligner de måske hinanden. Men ser man nærmere efter, opdager man at de er forskellige i højde, blad- og blomsterudformning, farvenuancer. De er velegnede i havens skyggefulde del, de blomstrer længe og sent, er nemme og robuste i almindelig havejord.

Så der er bestemt ikke nogen undskyldning for ikke at have sådan en "majestæt" i haven. Det er ikke er en salgstale, for de sælger sig selv, men simpelthen ren og skær beundring fra min side.

God havelørdag.

5 kommentarer:

  1. Ja de er skønne..

    Hilsen Rita fra Blomstertøsens have

    SvarSlet
  2. Great photos. I have a number of those plants here along the shore int he gardens - very nice. Yours are ding well. JC

    SvarSlet
  3. Hej Helga. Jeg kan også så godt lide sølvlys og så dufter den godt også. Jeg har kun én og har ladet mig fortælle, at den er svær at så selv. Mon du har erfaring med det?

    SvarSlet
    Svar
    1. Hej Birgitte.
      Jeg må tilstå at jeg aldrig har prøvet at så dem. Jeg deler dem her om foråret. Det er til gengæld ret nemt og man får i løbet af et år en pæn ny plante.
      Dejlig tid nu.

      Slet
  4. jeg elsker også min.. og duften er så dejlig :)
    KH
    Marianne

    SvarSlet