torsdag den 24. november 2011

Stedsegrønt er mange ting.

Sig ordet stedsegrønt og der vil stadig være mange der får himmelvendte øjne eller ligefrem siger: "kirkegårdsplanter", dem vil jeg ikke have i min have!!

Så er det lige at jeg gerne vil indskyde, at stedsegrønne kan ikke undværes med mindre man vil have en aldeles kedelig og uattraktiv have, især i vintermånederne.

Men stedsegrønt er så meget andet end thuja og taks.
Det er bl.a. de uundværlige buksbom. De kan klippes, formes og gøres alt muligt ved - næsten. Er ikke krævende, kan vokse næsten alle steder og giver et frodigt indtryk året rundt, men især i vintermånederne.


Den største og ældste kugleformede jeg har i haven.
En "hjemmelavet" gave fra min afdøde far for over 20 år siden.
Den sætter jeg stor pris på og den er sund og rask.


Denne kaprifolie er også stedsegrøn.
Flot med dens pileformede blade.


Mange alunrod er også stedsegrønne med mindre sneen dækker dem. Jeg har nogle i krukker og som her, i gamle jernkander. Flotte når rimfrosten kommer.


Græsser opfatter vi vel egentlig ikke som stedsegrønne, men en del er faktisk ligeså flotte om vinteren som om sommeren. Også selv om de ændrer farve, men ikke visner totalt ned.

Jeg synes det er rart at være med til at ændre manges opfattelse af de stedsegrønne planter.
Og jeg synes at flere og flere gør det. Der er så mange muligheder for at lave enkel og pæn beplantning med få midler.


3 kommentarer:

  1. Fuldstændig enig.
    Jeg elsker også alt det stedsegrønne i haven. Hvor ville den ellers være gold og kedelig her om vinteren.
    Smukke eksempler på stedsegrønt fra din have.

    SvarSlet
  2. Åhhhh. Hvor jeg dog hader udtrykket kirkegårdsplanter! Jeg læser til gartner og hører udtrykket jævnligt på skolen. Tænk sig at en flok post-teenagere, kan bruge udtrykket så impulsivt og på samme tid ikke have et begreb om hvad en staude er for noget... Jeg tror at udtrykket er af en overleveret størrelse - sammen en generel distance til alt hvad der ikke dufter af blomster. Dette emner udløser et nærmest tourette-lignene tilstand hos mig, så nu vælger jeg at afslutte min kommentar. - k

    SvarSlet
  3. Fantastisk buksbom kugle - det må være dejligt at tænke på, at det er din far, der har lavet den :-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet