tirsdag den 20. marts 2012

Den blå anemone.

Kaj Munk skrev i 1943 teksten til sangen om den blå anemone. Det er en af de sange der altid får mig til at mindes min skoletid og frk. Sørensen. Hun var een af den slags lærerinder der gik meget op i, at vi kendte den danske sangskat. Så mangen en sang er blevet sunget i starten af hendes timer.



Jeg har i mange år beundret min søsters kæmpe flok af blå anemoner og fik for en tre år siden aflæggere derfra. Jeg drømte om at de hurtigt ville brede sig som hos hende, men de første år kunne jeg kun tælle et par blomster.



Men i år er der kommet gang i dem og der er til min store glæde mange blomster.
Kaj Munk hentede den på Lolland, men anemonen er udbredt over hele landet og vokser vildt mange steder.


Ellers var det den gule vorterod der stod til bekæmpelse denne vindblæste mandag og mine hænder og næse blev næsten ligeså blå som anemonen.



5 kommentarer:

  1. Den er meget smuk og du er heldig den breder sig. Hos mig har den ikke bredt sig endnu, jeg har haft den nogen år. Måske er jeg for flittig med lugningen.

    SvarSlet
  2. Den er så skøn . Har kun balkan anemoner og den vilde hvide. Denne må jeg se om jeg ikke snart kan få finger i har kigget i et par år nu uden held.

    SvarSlet
  3. Hvor er den dog smuk. Jeg har kun den hvie og den gule anemone. Jeg må se om jeg ikke også kan få den blå.
    Tak for kigget.
    Ha` en god dag.

    SvarSlet
  4. Hej. Jeg tror nok, jeg har en svaghed for blå anemoner og vil gå på udkig efter nogle. Det er sådan en flot blå farve.

    SvarSlet