fredag den 19. august 2011

Nye planter.


Jeg var jo på lidt planteindkøb hos Tina i Staudemarken den anden dag. Jeg har ikke nået at plante mine nyindkøb ud endnu, men det skal der rådes bod på. Lige hvor de skal stå, ved jeg ikke. Så det bliver nok til flere ture rundt i haven med en plante i hånden og så prøver jeg mig frem.


Denne hvide fredløs minder mig om en kandelaber og den ved jeg godt hvor skal stå.
Hvide blomster har hittet i år og det kommer de også til næste år, sikkert endnu mere.


Denne blå malva er faktisk tredje forsøg på overlevelse her i haven. De tidligere har klaret et til to år, så har de været væk igen. Skal stå i veldrænet jord og sol. Jeg håber.


Chaenorhinum "Blue Dream" er en skøn bunddækkeplante. Har duftende blomster, gråligt løv og fortsætter helt hen i oktober.


En ny viol blev det også til. Med skønne brogede blade er det jo lige noget for mig. Hvilken farve blomsterne får, vidste Tina ikke. Det er løvet der tæller.


En ny kvæsurt, som ikke bliver ret høj, med det søde navn "Red Robin".
Kvæsurt går vist også hen og bliver et samlerobjekt her i haven. Jeg synes de er så skønne, nemme at passe ind, blomstrer længe og er skønne i buketter.

I næste uge skal jeg også ud og kigge efter nye planter og se dejlige haver.
Glæder mig.





4 kommentarer:

  1. Skønne planter du har købt.

    Jeg syntes ikke at den første plante ligner en Hvid fredløs?

    Mange hilsner

    Gitte

    SvarSlet
  2. Altid dejligt med nye planter til haven :)

    Jeg var også forbi Tina i Staudemarken ifm. sommerhusbesøg i starten af august og fik nyt med hjem. Kan se, at vi begge er faldet for kvæsurten 'Red Robin' ;-) Kvæsurter er jeg også glad for - det fine, fligede løv og de lange luftige blomsterstande, der så fint væver sig ind imellem andre planter.

    SvarSlet
  3. Se det var jo dejlige blå blomster - og så må der mere på min lange ønskeliste. Jeg kender ikke bunddække Chaenorhinum - men det lyder så godt med blå blomster helt til oktober.
    Jeg har to typer hvid fredløs - gammeldags buet lys og lige lys - hvad hedder din variant ? - min er en Lysimachia 'Autumn Snow'.
    Hilsen Berit

    SvarSlet
  4. Jeg vil også rigtigt gerne vide hvad den hvide fredløs hedder, da jeg har et bed hvor dne vill evære perfekt. Ikke helt tydeligt formuleret i min første kommentar ;-)

    Mange hilsner

    Gitte

    SvarSlet