søndag den 15. maj 2011

Elsket og hadet.

Sig navnet berberis og mange ryster på hovedet. Den stikkende sag kan man da ikke seriøst overveje at plante i sin have. Jo, det kan jeg ihverttilfælde. Jeg har faktisk tre, to mørkbladede og en brogetbladet.

Berberis er helt ufortjent blevet det stedbarn ingen vil have. Det vil jeg godt være med til at lave om på. Det første man skal gøre, er at overveje hvor man vil have den. Selvfølgelig ikke yderst hvor de små barnefingre kommer eller fodbolden lige sparkes ind.


Jeg har dem af flere grunde: faktisk synes jeg den er flot, det mørke løv er smukt og blomstringen er ikke at kimse ad. Senere bruger jeg ofte grene fra buskene i mine buketter.

Man kan også plante den i midten af et bed, stamme den op og plante lave buksbom omkring. Så ligner det en mørk fontæne i en grøn vase.


Så prøv at se på denne smukke busk´s fortrin fremfor helt at forkaste den. Den kræver ikke meget, kan stå i sol såvel som halvskygge.

2 kommentarer:

  1. Er osse vild med denne plante , men når jeg klipper den sørger jeg for at have et tæppe rundt om jorden under planten , da den IKKE er sjovt for vores hund at træde på eller få i pelsen
    Der findes osse en gul udgave .............den vil jeg overveje
    Tak for kigget igår ;-)
    Og Sikken nogle søde "Bowlingkugler" på ben du holder dig ovre i hønsegården .........de var bare kære

    SvarSlet
  2. Vil give dig ret i, at den mørke berberis kan være smuk at se på.

    Jeg gider dog ikke at sloges med den stikkende plante. Har engang prøvet at skulle holde rent mellem en lang række berberis i arbejdsmæssig sammenhæng, absolut ikke nogen fornøjelse.........

    SvarSlet