tirsdag den 12. april 2011

Plantenyheder.

Jeg håber at Staudefeen Marlene har Googlet hendes overraskelsesplante, for her kommer et lille portræt af en dejlig blomst, Ratibida Columnifera eller på dansk: Mexicanerhat.




Det er en plante til prærie-staudebedet, sammen med solhat, kvæsurt og græsser. Det er en god bi- og snitplante.
Planten vokser vildt over det meste af USA og kan tåle mange minusgrader, bliver 75 cm høj.

Den findes i flere farvevarianter: helt gul, mørk som ovenfor og flere tofavede.
                                           ----------------------------------


En anden plantenyhed, som jeg har til afprøvning i min have, er Grafia Golaka. Den stammer fra Slovenien og Istrien, hvor den vokser vildt i "rocky meadows". Løvet er næsten stedsegrønt og selve planten bliver, alt efter voksested, 50 - 100 cm høj.


                                          






Jeg er spændt på at se den udfolde sig i haven.
Så må jeg se om den er nem at formere op.


3 kommentarer:

  1. De ser begge spændende ud. Mexicanerhatten vil i et staudebed tiltrække sig opmærksomhed og den mørke er da interessant :-)

    SvarSlet
  2. Halløjsa! Mexicanerhatten såede jeg forleden dag! Hmmm... troede vist det var en sommerblomst, men det er da herligt hvis det er en staude. Nu skal den selvfølgelig lige spire først... ;o)

    SvarSlet
  3. Kære Helga.

    Det kom jeg aldrig til, da jeg har pakket ordrer i døgndrift! Dejligt, at du lige kunne vise mig billedet. Tak :-)

    Ih, hvor ser den dejlig ud. Og skærmplanten glæder jeg mig også til :-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet