lørdag den 30. april 2011

Vitaminer i lange baner.

Jeg stødte for et par år siden på den sorte hindbærsort Black Jewel og plantede den i haven. Den smager dejligt, får mange bær og arter sig som brombær ved at få 2 - 3 m lange ranker. Jeg har den til salg og solgte mange sidste år.

Black Jewel

I år har jeg plantet yderligere to nye frugtbuske i haven, begge fra kategorien superfrugt. Den betegnelse opnåes når de indeholder mange aminosyrer og antioxidanter ud over de mere kendte vitaminer. Begge har været kendt og anvendt i især Kina og Rusland i tusinder af år. Så dem ser jeg frem til at prøve.

Majbær - Lonicera Camtschatica

Gojibær - Sweet Lifeberry


2 kommentarer:

  1. sjovt med denne Gojibær , da jeg googlede på navnet , viste det sig at den vokser ved mange kyster her i Danmark og ved nærmere eftertanke kan jeg godt huske disse bær på gråligebuske (Bær i beskeden mængder) bla langs Gendarmstien ved Flensborg fjord og ved Roklubberne Aalborg
    Har set en udsendelse hvor bærrene blev brugt som en Superhelsedrik og de tørre bær kan købes i vores Taibutikker

    Dejligt at du hjemtager specielle sorter ;-)

    SvarSlet
  2. Kære Helga
    Pudsigt, at du nævner sorte hindbær, jeg har et par stykker i potter, som skal plantes ud. Dem venter jeg mig meget af; især nu, hvor du anbefaler dem.
    Kh Birgitte

    SvarSlet