tirsdag den 20. december 2011

Forårsforberedelser.


Her i den mørke tid er der mange hyggelige sysler at tage fat på.
Een af dem er så afgjort at ordne frø, hvilket jeg ikke er begyndt på endnu.
Derimod er jeg godt igang med at lave stiklinger af nogle af mine planter, bl.a. coleus eller paletblad.




Denne mormorplante er blevet utroligt populær igen. Englænderne har i mange år brugt den som udplantningsplante om sommeren.




Og med alle de farvesammensætninger paletblad findes i, er der altid een der passer til sommerblomsterne.
Den mørke her hedder Black Prince og den købte jeg i Sverige for en del år siden.




Denne limegrønne kender jeg ikke navnet på, men den er uovertruffen i en hvilken som helst kombination.

Jeg har stiklingene i vand helt frem til foråret, da de vokser bedre deri. Jeg klipper dem tilbage og laver flere som var de pottede. De får ikke gødning før marts da de ellers bliver for ranglede. Rødderne kan også have tendens til voldsom vækst og så får de også en omgang med saksen.










2 kommentarer:

  1. Palet blad er en utrolig flot, frodig plante, som er nem at tage stiklinge af. Så det er da oplagt også en god begynderplante, hvis man skal prøve, at stiklinge formere.
    Jeg har også først set her de sidste par år, at den er begyndt at blive brugt som "sommerblomst" i haver. Og det er da bestemt en god ide´. Jeg har ikke prøvet det selv, men vil da overveje det.
    Julehilsner fra Marianne i Hvam.

    SvarSlet
  2. Paletblad er en skøn plante og den fås i et hav af variationer. Din er da særlig flot! Jeg synes, det er en god ide at bruge bladplanter i krukkerne i haven bl.a., men som du også påpeger skønne også at have i bedene. Jeg har købt en bladplante i sommer på Azorerne. Den har lilla stilke og er lidt a la din paletblad. Den er lige så villig til at skyde rødder, så den bliver formeret til foråret og sat sammen med lilla blomster. Måske også i bedene, hvis der lige skulle være et stk bar jord..

    SvarSlet