lørdag den 7. januar 2012

Knopskydning.


Fredagens tur rundt i haven, viste med al tydelighed at det er lunt derude og at planterne er meget langt fremme. Det vidste jeg jo godt, for jeg har længe fulgt vintergækkerne. Men at pæonerne står med så store, svulmende knopper uden at være vinterdækket mere end hvad blæsten har klaret, ja det blev jeg særdeles overrasket over.




Helt kunstfærdigt kigger de store knopper frem. Det er pæonen Karl Rosenfeld.




Juleroserne er her hos mig en måned længere fremme end vanligt. Det kan jeg simpelthen se ud fra ældre fotos. God dokumentation at have billeder med dato på. Hukommelsen kan jo nemt drille een.




Et mylder af vintergækker og påskeliljer mange steder i haven. Tulipaner har jeg derimod ikke set oppe endnu. Har heller ikke "rodet" efter dem.




Denne specielle julerose hedder Karen. Den har jeg fået af en tidligere kollega som hedder ....., ja, godt gættet.
Det specielle ved den, er dens kronblade som er delte. Har ikke kunnet finde den nogen steder endnu, så jeg evt. kan se dens rigtige navn. Det er helller ikke så betydningsfuldt, men dog være sjovt at vide.
Jeg lægger et billede ind når den er helt udsprunget.









5 kommentarer:

  1. Dejlige forårsbilleder her lørdag morgen den 07. januar. Det er da fantastisk.

    SvarSlet
  2. Det er da imponerende med pæonen, så langt er mine ikke. Til gengæld er mine tulipaner så langt fremme flere steder i haven, at jeg kan se dem. I går havde jeg billede med f min Allium Schubertii den er også ret langt fremme. Også nogen af mine ældste juleroser er lige så langt fremme som din Karen. Ja og så skal vi lige huske, at vi kun har 7. januar.

    SvarSlet
  3. Din have må ligge lunt, for det er langt dine pæoner og påskeklokker er kommet. Dejligt at se!

    SvarSlet
  4. Der er helt tydeligt forårsfornemmelser i haven - men store svulmende pæonknopper, det slår det hele.
    Det gør mig ingenting at vinteren i år holder sig mild og kort - jeg længtes som aldrig før efter forårssolen :o)
    Kh

    SvarSlet
  5. Der er intet så rart som forårstegn i haven. mine juleroser er også meget tidligere i år!
    God weekend

    SvarSlet