fredag den 27. januar 2012

Mere High Line

De næste billeder fra The High Line viser hvor hurtigt beplantningen er vokset til og hvor godt det fungerer med vekselvirkningen af høj og lav. Forskellige gangbelægninger  og masser af siddepladser gør stedet til et yndet udflugtsmål hvadenten det er i frokostpausen eller søndagsgåturen.

Mod er blevet belønnet med succes.
Dejligt at der findes modige og kreative mennesker, der tør tænke og planlægge utradiotionelt.



Piet Oudolf´s haveplanlægning ses tydeligt i valget af planter, hvoraf mange er oprindelige fra USA.
Prærieplanter, der kan klare næsten al slags vejr.



Her ses yuccabladet mandstro i blomst.
Stammer fra Missouri og den trives så fint i min have.
 Så den er jeg glad for at jeg skaffede hjem til videresalg.



Også typisk beplantning fra hollænderens side.



Skønne coreopsis i blomst.



Dette parti minder meget om beplantningen i svenske Enköping, også lavet af Piet Oudolf.
Parken der hedder "Drömparken".



Skiftet her mellem de helt gyldne buske og de rustikke skinner er så flot.



På kun to år er en helt skov vokset op.



Mere typisk præriebeplantning.



Og ved vintertide.
Kan godt forstå at stedet besøges året rundt.

Jeg har desværre ikke været der, men måske en dag.
Men de jeg kender, der har set stedet, roser det til skyerne.


1 kommentar:

  1. Ja så er det noteret - det må jeg se, når jeg skal til New York. Tak for linket.

    SvarSlet