tirsdag den 17. januar 2012

Sort magi.

Jeg er "faldet i".
Min rose-mani er over mig - igen. Som en velkendt, gammel ven, der er kommet på besøg.
Og det er jo dejligt at møde gamle venner!

Så jeg er seriøst ved at finde flere nye, men kriterierne er at de skal være mørke over mod det sorte.
Jeg har kigget nogle ud, som jeg ikke tidligere har haft i min have. De skal prøves af og så må jeg vurdere om de er gode og egnede til det nordjyske klima.


Black Magic



Schwarze Madonna



Barkarole


Det er alle storblomstrende hybrider af forholdsvis nyere dato.
En type roser jeg ikke har haft særligt meget i min have. Men som så ofte, ændrer ens horisont sig ud mod nye mål og jeg kan føle at det nu er tid at prøve dem også.

Jeg kan nævne flere grunde: særdeles farverne, men også det at en enkelt er så flot i en vase.
Der er ikke så megen duft ved dem, men det har jeg hos mange andre roser.

Hvis nogen har erfaring med disse eller lignende, vil jeg meget gerne høre Jeres erfaringer.


17 kommentarer:

  1. Hej...
    Nej jeg har ingen erfaringer med de smukke roser, men jeg har også en facination af sorte blomster, så jeg vil gerne følge med her på sidelinjen.
    For så vil jeg også overveje at investere i en af de nævnte roser :)

    SvarSlet
  2. Den første den er da bare helt flot! - hvor kunne den stå i min have??

    SvarSlet
    Svar
    1. Den kunne da være fin udenfor pavillonen i det mørke bed.

      Slet
  3. Meget smukke roser, hvor køber man dem? Jeg er vild med Black Magic, den er godt nok smuk.

    SvarSlet
  4. Ej altså nu sidder jeg jo og savler ned i tastaturet ;-D
    Den der "Black magic" er da bare totalt lækker. Jeg er totalt solg når roser har det der fløjlsagtige udseende. Men selve formen er da også bare for smuk...

    SvarSlet
  5. Absolut ingen erfaring, men WOUW.... Black Magic er uovertruffen og de to andre kommer tæt derefter. Spændt på at følge med.

    SvarSlet
  6. Jeg har kun haft nogen få roser ved sommerhuset - en af dem er Barkarole. Den er rigtig god og hårdfør - kan anbefales. Jeg håber at min nu overlever en brutal håndværker-opgravning/flytning ( VVS´er er ikke så følsomme med sådanne manøvrer).De andre roser kender jeg ikke.

    SvarSlet
    Svar
    1. Jeg tror også Barkarole er ret kendt her i landet. Den glæder jeg mig til. Godt at høre at den er hårdfør og sund.

      Slet
  7. Det kan du ikke være bekendt at friste med! Jeg har ingen roser, for jeg hader planter der stikker og river. Men den der 'Black Magic' tror jeg godt jeg ville kunne tilgive hvis den kom til at rive lidt i huden. Hvis du bestiller hjem, er jeg en interesseret køber :O)

    SvarSlet
    Svar
    1. Jamen det er jeg da ked af, men jeg kommer nok til at få nogle stykker af den hjem.

      Har læst at den er meldug-resistent og har en rimelig duft a la damask.

      Slet
  8. Vil du gemme en til mig? Hvordan ligger prisen? Kan man se nogen steder, hvad du ellers har af roser? Eller kommer det senere.
    Lisbeth

    SvarSlet
  9. Hej igen.

    Min rosenliste ligger på hjemmesiden
    www.idehaven.net

    Den bliver opdateret her i løbet af foråret, også med priser.

    SvarSlet
  10. Er spændt på hvordan de er bedst ..........i fuld sol eller delvis sol pgra den fine mørke farve
    rene salve planter ;-)))))
    Ege

    SvarSlet
  11. Hvor er de smukke.
    Tak for kigget.

    SvarSlet
  12. Du kan roligt glæde dig til Barkarole!

    Hjerteligst

    SvarSlet
  13. Min første Barkarole er lige sprunget ud - og den er mageløs! Og sikke en dejlig duft! Kan varmt anbefales!

    SvarSlet