søndag den 8. juli 2012

De sorte birketræer.


Jeg mødte ved en tilfældighed en hollandsk planteskoleejer på markedet i Kiekeberg. Og jeg blev da glad da jeg fandt ud af at den planteskole havde de sorte birke "Crimson Frost", for jeg skulle bruge nogle stykker af de mørkløvede. Her i landet var/er de næsten ikke til at opdrive idet mange af de pottede gik til i vinter.

Jeg opkøbte de resterende  7 stk små træer fra Holland og fandt 4 mere hos Lønbæk Planteskole. De sidste er af sorten Purpurea og noget større.
Alle birkene vokser rigtigt godt nu, er blevet pottet om 2 gange og kan plantes til efteråret.



Betula "Crimson Frost"


Betula "Purpurea"


Betula "Crimson Frost"






Min egen Betula "Purpurea".
Er nu ca. 10 år, står i en kæmpekrukke men sansynligvis vokset igennem.
Jo ældre, jo flottere.

De sorte birke skal stå i en lille birkelund.

Og de er solgt/reserveret allesammen.
Nu er jeg gået igang med at forsøge at formere dem. Et spændende og udfordrende projekt.

6 kommentarer:

  1. Sådan én kan man da ikke leve uden!

    SvarSlet
  2. De er rigtig flotte, jeg har selv en rødbirk, mon det er det samme som purpurea?

    SvarSlet
    Svar
    1. Det vil jeg tro. Den går også under navnet blodbirk.

      Slet
  3. Åh, så snyggt med svarta björkar!!!

    SvarSlet
  4. Fantastisk flott bladverk!

    Ønsker deg en fortsatt fin søndag!

    SvarSlet
  5. Ojj..disse var virkelig flotte..nydelig bladverk mot den lyse stammen:)
    Og rosegelene..MMmmm..sier jeg:)

    SvarSlet