lørdag den 7. juli 2012

Rosengelé + opskrift, regnvejrssysler og gårsdagens buket.


At kunne gå ud i sin have og klippe mængder ar rosenhoveder af, er selvfølgelig lidt af en luksus. Men det er en udsøgt fornøjelse at gøre det når de skal blive til en fantastisk rosengelé.
Så med gårsdagens vejrudsigt til mængder af regn, klippede jeg i tide og brugte tiden indendøre.





Opskrift på rosengelé:

1 l hårdt sammenpressede rosenkronblade plukkes når de er over klimaks men inden de visner.
Hældes i en gryde med 1 l kogende vand 2 tsk vinsyre. Koges i 5 min ( nyd duften ), hældes i en si og drypper af.
Saften køles af. Et brev geleringsmiddel skal anvendes og man følger anvisningen på det.
Det fantastiske øjeblik er når sukkeret tilsættes den genopvarmede saft og den uklare røde farve bliver helt klar.
Geléen hældes på glas, køler ned og låg sættes på.

Stærktduftende roser er bedst, men alle kan anvendes. Også hvide, de indeholder også rød farve!!
Jeg anvender kronblade fra alle mine roser. God fornøjelse.


20 glas dejlig, rød mums står nu klar. Skal lige have fine "hætter" og bånd på.






En buket med stormhat, ærenpris. lodden løvefod, vortemælk og enkelte storkenæb.
Til en fødselar og haveveninde.

Drivhusene fik også lige en omgang. Vinplanter og fersken fik en sommerbeskæring.
Flere sommerblomster blev plantet ud. Regnvejr er ikke af det dårlige.

Weekenden venter.


7 kommentarer:

  1. Hej. Uhm, det lyder godt med rosengelé. Er det svært at lave? Måske kan du sætte opskriften på bloggen? Det lyder til, at du har haft en god dag indendøre.

    SvarSlet
  2. Flittige Lise ;o). Øh har lige et lidt dumt spørgsmål.....hvad bruges rosengele til? :D

    SvarSlet
    Svar
    1. Rosengeléen kan bruges ligesom ribsgelé til kager og andet. Som det ekstra sammen med jordbær på is osv.

      Jeg skriver opskriften ind.

      Slet
  3. Det lyder rigtig lækkert!!
    Jeg går ud fra at du ikke sprøjter dine roser?
    Rigtig god weekend :-D
    K.Gro

    SvarSlet
    Svar
    1. Nej det har du ret i. Jeg bruger ikke gift. Og for første gang i mange år, er der intet efter roserne. Enkelte lus er spottet, det er alt - indtil videre.

      Slet
  4. Tak for opskiften, som jeg straks har taget en kopi af og lagt i min opskiftmappe!
    Dejlig sommer inspiration og da jeg heller ikke sprøjter, skal det da afprøves!

    SvarSlet
  5. Så mange herlige roser som du har plukket. Kan nesten kjenne den deilige roseduften helt hit!

    Ønsker deg en kjempe fin lørdagskveld! Klem

    SvarSlet