mandag den 9. juli 2012

Mød Augusta Luise og et par andre nyheder.



Een af mine nye roser i år, er Augusta Luise. Fik den anbefalet på det kraftigeste af en rosengartner og så var jeg ikke sen til at springe til. Det har jeg bestemt heller ikke fortrudt, for den er ligeså kraftig, smuk og velduftende som lovet. Ergo en "Winner".

Da de engelske roser har det lidt svært i min nordjyske muld, forsøger jeg hele tiden at finde andre roser. Augusta Luise minder i farve og særdeleshed i duft om Austin-rosen Abraham Darby - duften er som en frugtbutik.


Må lige prøve at tage en blomst ind i en vase og teste holdbarheden der.


 
Denne dame er flot i alle stadier.


Denne dahlia er et frøbarn fra i år. Sart gul med strejf af tegl, som nok ikke anes helt så tydeligt på billedet. Må forsøge igen.



Denne linaria - torskemund - er en ny krydsning. Sart lilla og skal helt klart opformeres.

Jeg har de kendte tre i min have: den rosa "Canon J. Went", den hvide "Springside White" og den lilla purpurea. Så om de alle tre har været med inde over den ny, ved jeg ikke.

Så starter en ny uge og der bliver vist en del frugt at høste og sylte.
Og så er der lige hækken og ukrudtet og ..........
Kommer ikke til at kede mig.




9 kommentarer:

  1. Tak fordi vi måtte hilse på den skønne Augusta og god arbejdslyst... :o)

    SvarSlet
  2. Åh, her var noen skjønne blomster!

    Ha en fin mandag! Klem

    SvarSlet
  3. Augusta Louise har jeg haft en del år. Den startede i en krukke hos mig, det kunne den ikke lide.
    Nu står den i mit rosenbed med kølige farver, der passer den ikke altid. Den er meget skøn og velduftende, men den kan ikke lide regnvejr og fugtig luft, så får den røde pletter og er heller ikke meget for at blomstre.

    SvarSlet
  4. Din Augusta Louise er smuk. Hvor høj bliver den?
    Hilsen Christel

    SvarSlet
    Svar
    1. Den bliverr ca. 1 m, men senere skal jeg nok fortælle om det holder og om den iøvrigt fortsat lever op til forventningerne.

      Slet
  5. Jeg er vist nødt til at undersøge lidt mere om torskemund troede det var en krybende plante ,men har nu set flere steder at den er forholdsvis høj og ligner mere en staude end en bunddækker, du må gerne viser lidt om de andre du har.
    HIlsen Helle

    SvarSlet
    Svar
    1. Dervfindes mange slags torskemund. Jeg har også to krybende, en lyslilla og en hvid.

      Slet
  6. Augusta Louise er skøn - jeg så den sidste sommer hos en anden blogger, og da røg den på min ønskeliste. Nu kan jeg lige følge med her hos dig hen over sommeren - so keep me updated :)

    SvarSlet
  7. Der var jo vores fælles nye veninde, Augusta Louise! Glæder mig til at høre dine erfaringer med hende, også indendørs.

    Hjerteligst

    SvarSlet