tirsdag den 3. juli 2012

Er de anderledes? Og dagens rose.


Nåh ja, udover roser har, jeg andre passioner og en af dem er dahliaer. Jeg har sået mange og mistet mange. Men de frøsåede fra sidste år, som nåede at danne knolde og alle har overvintret i fin stil, er også de første til at blomstre i år.
De næste billeder er af to forskellige røde af "egen avl" og det der er iøjnefaldende er deres røde midte eller øje.
Jeg håber der er nogle kyndige dahlia-dyrkere, der kan fortælle om det ses hos mange andre dahliaer?
Jeg har siddet og kigget billeder her på nettet, og synes ikke lige det er tilfældet.




Men flotte er de, usædvanlige eller helt almindelige.



Alle har de sort løv, hvilket gør dem endnu smukkere.



Spændt på at se hvor store knoldene bliver i løbet af sommeren og hvormange nye planter jeg får ud af det når de skal deles.



Synes det ser godt ud med den røde midte.



Og så lige dagens rose: Molde-rosen fra Norge.
Ligeså flot rød som dahliaerne.

Der er mange flere frøsåede på vej og at dømme ud fra løvets forskelligheder, er der mange forskellige blomster.


7 kommentarer:

  1. Hej. Det er en meget smuk dahlia. Jeg har aldrig prøvet at så dem, så jeg ved desværre ikke om den er ualmindelig eller ej.

    SvarSlet
  2. Hvor er de dog smukke. Vore dahlia er slet, slet ikke så langt fremme.
    Tak for kigget.
    Jeg skal ud i haven igen i dette fine havejr.
    Ha´ en god dag.

    SvarSlet
  3. Jeg frøsåede sidste år. De satte også knolde som jeg overvintrede. Frøene skulle være fra den mørkbladede, men kun 2 planter har mørkt løv.

    Når de er i blomst skal jeg se efter om der er lighed med dine. Men det vare vist lidt endnu. De har kun en lille blomster knop ind til videre :O)

    SvarSlet
    Svar
    1. Det lyder godt og spændende. Der er jo en vis spænding ved at vente på udfaldet af ens anstrengelser.

      Slet
  4. Så heldig du er som har Dahlia blomstring. Her hos meg er det bare knupper enda, men jeg venter i spenning!

    Kos deg! Klem

    SvarSlet
  5. Jeg har aldrig haft dahlia i haven. Den er jeg vist bare aldrig rigtig faldet for - og så synes jeg det er lidt besværligt med at grave dem op om vinteren. Derfor er det også dejligt, at kunne nyde de fine billeder af de smukke blomster (uden selv at røre en finger :-))

    SvarSlet
  6. Nydelig!
    Jeg så en som heter Happy Romeo,med mørke blader..syns den lignet og den hadde den sammen midten.
    Spennende å så sine egne..det har jeg ennå ikke prøvt.
    Ønsker deg fine sommerdager:))

    SvarSlet