tirsdag den 19. juli 2011

Gummistøvler haves - svømmefødder søges!

Eller jeg skulle købe mig en regnmåler, en gummibåd og så en masse ænder?

Haveselskabet har jo vand i haven som tema meget apropos. Hvordan kan vi indrette vore haver og udendørs arealer så regnvandet ikke bliver et problem? Først og fremmest ved ikke at flisebelægge store dele af grunden, men lade græs, beplantning og grus udgøre størstedelen, så vandet kan trænge ned. Man kan anlægge faskiner og ellers lave regnvandsopsamling i det omfang det kan lade sig gøre.


Regnvandsfaskine, hvor jeg har lavet lidt hældning på, så vandet løber over i venstre side og ind til avnbøgcirklen og træernes rødder. Det er en nedgravet murerbalje, kantet med gamle mursten, plantet til med trædebregner og pletter i luften.


Stenbelægningen med grus imellem er også meget gennemtrængelig og vandet er hurtigt væk igen.


Masser af planter til at "drikke" alt vandet er også vigtig. Tæt beplantning forhindrer stor fordampning og holder på fugten. Så mange planter er ikke lig med store vandregninger, tværtimod næsten.


Indimellem regnbygerne eller var det syndfloden, har jeg malet og hængt denne reol op.
Den skal bl.a. rumme en masse af mine små pelargonier. De trænger til at komme ud og her står de godt i læ.


Heldigvis skræmmer vejret åbenbart ikke ferierende folk væk.
 Der kommer pænt med overnattende gæster.


Sådan så himlen ud mandag aften.



4 kommentarer:

  1. Ja, det har godt nok været en våd juli. Her i København har vi absolut også fåret vores andel.

    Jeg er spændt på at se, når du for fyldt hylden - det lyder som en rigtig sød idé :-)

    SvarSlet
  2. Sikken en god idé med den nedgravede murerbalje....den vil jeg kopiere :o)
    Her på Lolland har vi som resten af Danmark også haft en våd sommer....men det har ikke været et problem. Selvfølgelig savner jeg en periode med "rigtig" sommervejr til strandture mv. men jeg nyder også at haven og græsset er så grønt og frodigt :o)

    SvarSlet
  3. God idé med murebaljen, den tror jeg jeg på en eller anden måde skal have indtænkt. Dejlige billeder, er vild med din lille hylde.
    Mange hilsner Mette

    SvarSlet
  4. Her har vi også fået rigeligt med regn, men det er ikke noget problem. Når det så er sol ind imellem, så stor haven helt fantastisk frodig lige nu :-)
    Vi behøver ikke bruge tid på at vande ;-)

    SvarSlet