mandag den 4. juli 2011

Søndag i haven - læs det mandag.

Så forsvandt endnu en uge som dug for solen. Nåede noget af det jeg gerne ville, andet må komme i den nye uge. Hækklipningen står ret højt oppe på listen. Det er altid svært at komme igang, men så skal jeg bare tænke på den dejlige følelse jeg får når jeg er færdig. Så går det straks meget lettere.

Fik lagt de sidste sten på en gangsti gennem den bagerste del i haven.
Og der er bar jord! Det forsvinder snart, for jeg har en plan med jorden der.

Campanula lactiflora Loddon Anne er en rigtig livlig dame, så hun har fået nogle "støttepædagoger".

Dahlia Osirium nu næsten på sit højeste. Blomsten er utrolig holdbar.
Een af de allerbedste, hvis ikke den bedste, i buketter.

Et kig over hækken og ud på marken, hvor mange af mine planter står.
Her er det roserne i en farvesymfoni.

Kaffepauser blev der også tid til på denne blandede søndag, vejrmæssigt tænkt.

Citrontagetes Luna fra drivhuset fylder stuen med en fantastisk duft.

Dagens rose: Ghislaine de Feligonde.
Moscatarose fra 1916. Sund, nem og fantastisk blomsterflor. Kan blive 2 meter både i højde og bredde.
Jeg har præsteret at tage grene med knopper på ind til jul.

Og den "skarpe" har set at det er persille i blomst. rosen står sammen med.



8 kommentarer:

  1. Den hvite rosebusken er bare et syn ,så fine bilder fra hagen din nyt sommeren , klem Marit.

    SvarSlet
  2. Annette Bekhøi4. juli 2011 kl. 08.42

    Det ser godt ud, Helga!! Ja, det er rart med bart jord! Jeg har også et lille bitte stykke bart jord ligenu og det er herligt at gå at tænke på, hvad der skal være der!! Jeg er spændt på at se, hvad du finder på!!

    SvarSlet
  3. Hækklipningen... ja, det er noget, man lige skal tage sig sammen til. Vi er altid for sent på den, men i år har vi fået den klippet lige et par dage efter Skt. Hans!

    Ghislaine de Feligonde har jeg også haft i ca. 12 år, men her i vinter frøs den fuldstændigt ned. Det har jeg aldrig været ude for før. Den overlevede dog.

    SvarSlet
  4. *SMILER*.......skønt at søndag går så godt med hygge i haven - så gør det ingen ting med opdate på en mandag :0)

    Åh hækken :0( Vi har nået den ene side så nu venter bare bagsiden

    SvarSlet
  5. Min Ghislaine har også været frosset helt tilbage i vinter. Så den startede fra nulpunktet og er nu 1,5 m. Det samme gjorde flere andre roser. De ser faktisk ud til at blive endnu smukkere og kraftigere efter det.

    SvarSlet
  6. Har den ellers været frosset tilbage de andre år - eller forrige vinter? Min skyder også meget og er nok også så høj, som du beskriver. Den står dog i meget skygge, da den står i hønsegården under ret høje troldpil, så den blomstrer ikke endnu.

    SvarSlet
  7. Ghislaine frøs også næsten helt tilbage sidste vinter. Derfor klippede jeg den helt ned. Det tror jeg faktisk jeg vil fortsætte med, da den når fin højde alligevel og bliver tættere. Endog mere blomsterrig også tror jeg. Min står i fuld sol.
    Jeg har tidligere med succes flyttet en Ghislaine.

    SvarSlet
  8. Ok, dér tog min slet ikke skade.

    Jeg plejer også at klippe en del af de tykke grene af hvert forår, så den bliver tæt og busket.

    Ja, jeg flyttede også min kæmpe busk fra min tidligere have og herned, og det klarede den også fint :-)

    SvarSlet