fredag den 22. juli 2011

Dejlige blomster


Nu springer dahliaerne ud een efter een. Eveline er med sine søde hvide blomster, der har et lilla skær, bare så dejlig. Den er for mig uundværlig. Men jeg glæder mig allermest til den sorte Karma Choc bliver fotogen, for så kommer der billeder.


Eveline har som selskab geranium Rozanne, også tidligere kendt under navnet Jolly Bee.
Hvor den får plads er den fin som bunddække. Hvor den står tæt sammen med andre planter, kommer den godt op i højden. Skøn er den.


Phlox´en Sherbert Cocktail viser også sine flotte farver nu. Har en god og lang blomstringstid, og er ikke så krævende. Klarer sig fint i halvskygge.


Også her skal den gamle hækkesaks på arbejde. Det er lidt hyggeligt at gå og klippe buksbomhækken, som omkranser to symetrisk ens bede med roser og georginer.
Det er nok den mest engelskinspirerede del af min have og soluret på granitstenen stammer da også fra min første havetur til England og er købt på Tatton Park.

3 kommentarer:

  1. Ja, Jolly Bee er skøn. Jeg kalder den stadig det navn - indtil videre - da der er forskel på de to - Jolly Bee er klart højere, og Rozanne har en mere krybende vækst. Jeg kan ikke forstå dem, der siger, at de er fuldstændig ens, men måske bliver der solgt planter med forkerte navne?

    Sherbert Cocktail - som faktisk også har ændret navn til Sherbert Blend - har jeg også flere steder i haven, og den er skøn, men den bliver meget høj - omkring 100-120 cm, hvilket producenterne ikke oplyser.

    Det ser knaldgodt ud med dit buksbombed :-) Vi fik 1400 buksbomplanter hjem i går, så der bliver plantet i øjeblikket. De skal bruges til hække og til et viktoriansk bed.

    Kh. Marlene

    SvarSlet
  2. Hej Marlene.

    Jeg bruger nu også navnet Jolly Bee, for det den jeg har haft i mange år. Har ikke købt den nye.

    Glæd dig til dit buksbomprojekt. Det føjer virkelig noget til haven.

    Jeg har flere phlox uden navne, så der kommer billeder senere og det kan være du kan navngive dem. De kommer fra forskellige, ældre haver.

    God weekend.

    SvarSlet
  3. Hej igen :-)

    Ja, jeg elsker buksbom. Vi har allerede en del hække (6 år gamle) i planteskolen (der adskiller "rum", men også rundt om æbletræer).

    Det vil jeg glæde mig til - jeg tvivler dog på, at jeg kan navngive dem. Så meget er jeg desværre ikke inde i floks, men sidste år byttede jeg mig til en del, så jeg nyder rigtigt de forskellige , der er begyndt at blomstre. Jeg lægger også snart nogle på bloggen :-)

    Kh. Marlene

    SvarSlet