mandag den 25. juli 2011

Mit vindue ud mod verden.

Gennem de sidste mange år har jeg haft dette udkig gennem min have ud til den tilstødende, tidligere frugtplantage. Nu er der græs og stedsegrøn beplantning samt juletræer. Fasaner, harer og fugle.


Bagerst er en bøgehæk og forrest står to store, gamle kobberroser. De bliver beskåret indimellem.
Jeg kan sidde inde i min stue, se igennem orangeriet og ud gennem vinduet.


Med al den regn valgte jeg at tage løgene op nu inden de tager skade.
Om en eller to dage vil jeg prøve at flette løgranker.


Thalictrum Elin har nu nået en højde på næsten tre meter. Trods de ugunstige vejrforhold, står den støt med sine elegante små blomster i hundredevis.


En bandit at få ind i sin have, springbalsaminen, men en skøn een af slagsen.
Selvsåer sig voldsomt og det langt omkring, deraf navnet. Når de modne frøkapsler berøres, springer de op og frøene kastes langt omkring.


Jeg kunne ikke stå for at tage et billede af rosen Mayflower med alle de små regndråber på.
For regnen en formildende omstændighed, for jeg er efterhånden godt træt af den.



Dagens rose: Frühlingsduft.
En pimpinelllifolia fra 1949, remonterende og en fantastisk god, stærk duft.




3 kommentarer:

  1. Sådan et kig ville jeg også elske - men her er naboerne for tæt på til den slags!
    I 'The Edible Garden' - etBBC2-program - bemærkede jeg, at værten (som jeg ikke kan huske navnet på) spiste springbalsaminer! Det blev jeg noget overrasket over...
    Dejlige roser - er The Mayflower også sygdomsfri hos dig? Den er jo lanceret af Austin som helt uden problemer, og jeg har indtil nu kun hørt det samme...
    I denne uge kommer solen vist lidt frem :)

    SvarSlet
  2. Hej Marie-Louise.

    Ja jeg har også set frøene anvendt i et madprogram, drysset over salat.

    Jeg har to Mayflower. De står under forskellige forhold, men begge trives lige godt og er sygdomsfri. Af en forholdsvis spinkel rose at være, er den meget strunk og har ikke tendens til at vælte som visse andre.

    God dag til alle.

    SvarSlet
  3. Sikke en dejlig udsigt du har fra dit orangeri. Jeg har også læst meget godt om Mayflower, og tror det skal være min næste rose.

    SvarSlet