onsdag den 9. marts 2011

Euphorbia - vortemælk.

Een af mine yndlingsplantetyper er vortemælken. I alle dens mange varianter kan den passes ind overalt i en have, lille - stor, sol -skygge, der er en vortemælk til alle steder.
Jeg har 7 - 8 forskellige slags rundt om i haven. De fleste er rimelig flinke til at så sig selv og det gælder især for den lille kamæleon - Euphorbia dulcis "Chameleon". En knoldvortemælk af den ypperste slags, så smuk i dens farvespil, mørk og forførende og alligevel ikke dominerende.
Den står på spring derude i haven netop nu.




Chameleon


For få år siden købte jeg frø fra Isabella, euphorbia "Zauberflûte"; det er den hun har brugt i sin bog om buketter. Jeg læste ikke bagsiden på frøposen særlig godt, for jeg troede den var etårig. Men det er en staude og den kommer troligt igen. Selvsår sig forøvrigt også i en vis grad, men ellers har jeg delt den.

Og de to herover nævnte er netop særdeles velegnede til buketter, enten som fyld eller som farvegivere.
Hele sæsonen er de uundværlige i min have.

Og nu skal jeg bestille roser. Jeg skal nok oplyse hvilke nyheder jeg får til salg i år. Kommer i et blogindlæg snarest.



6 kommentarer:

  1. Jeg dyrkede Euphorbia marginata, Icicle sidste år ( for første gang ) og kunne læse mig frem til, at saften kunne være temmelig allergi fremkaldende. De blev så flotte, men jeg turde knap røre dem uden handsker.

    Har du oplevet nogle problemer med det ?

    SvarSlet
  2. I de 11 år jeg har solgt planter, har jeg kun oplevet een, der kom tilbage og fortalte om udslet på hænderne. Selv har jeg aldrig reageret på saften fra dem.

    Men navnet vortemælk skyldes gammel overtro, at de skulle give vorter. At det så er udslet de kan give er vel lidt mildere og idag bruger mange handsker. Så ingen grunde til at undgå vortemælk i haven.

    Hilsen Helga

    SvarSlet
  3. Jeg har heller aldrig været ude for allergi eller eksem pga. vortemælk, og jeg har ofte haft saften på mine hænder.

    'Chameleon', som du viser på billedet, er helt klart en af mine favoritter.

    SvarSlet
  4. Øbs...jeg har vis misforstået et eller andet. Da jeg var barn fik jeg at vide at vortemælkens hvide saft kunne fjerne vorter! Jeg husker ovenikøbet at jeg smurte nogle vorter jeg havde på hænderne. Hvad jeg ikke husker er, om de gik væk eller hvad der ellers skete i mit forsøg :O) Men de er der ikke mere og jeg har heller ikke allergi.

    Cameleon beundre jeg også i alle dens facer :O)

    SvarSlet
  5. Så må jeg hellere korrigere min egen vildfarelse. Saften fra vortemælk blev brugt mod vorter, bylder og spedalskhed, og frøene mod bl.a. sindssyge!! Uha-da-da.

    Jeg beklager, så nu er jeg også blevet klogere.

    SvarSlet
  6. Ha ha. Meget godt at få misforståelsen af bordet. Ville ellers have været surt at have smurt mod vorter og så få i 1000-vis af dem :)

    Nå jeg fortsætter nu med handskerne for en sikkerhedsskyld.

    SvarSlet