fredag den 22. marts 2013

Mød Katharine Hood - en usædvanlig dame.



De fleste kender den almindelige lille blå iris reticulata, men der findes faktisk nogle flere. Jeg har fået en hjem med ovennævnte navn, men jeg vil nu mene at det er den samme som er mest kendt under navnet "Katharine Hodgkin". Iris-kendere må endelig give deres besyv med.


Jeg er sikker på at den lille dame er ligeglad med om hun hedder det ene eller det andet. Jeg synes hun er skøn med den lidt specielle farvesammensætning. 


Fra bjergegnene omkring Kaukasus kommer de små, men trives jo ganske godt i vore haver blot de står veldrænet. Så er de yderst gavmilde og bliver med tiden til store grupper.


Plantet i limegrønne potter står de og venter på FORÅR.

Det gør jeg forresten også!!!



4 kommentarer:

  1. Flot iris som den står deri potten,ja navnet må vist være en smutter,det er Katherine Hodgkin,og som du skriver trives den rigtig godt i DK,og skal i modsætning til de fleste andre reticulatairis helst ikke tørre for meget ud,men blot plantes ud i alm havejord hvor den hurtigt breder sig til store blokke,der findes iøvrigt et par farvevarianter af denne med 2 andre navne,som du kan gå på jagt efter.

    SvarSlet
  2. Hej!Jeg har også købt den lille fine iris.og der stod også at det er en Kathrine Hodgkin.Du kan se den hos mig for jeg har brugt den i min header.
    God dag Jette(mit lille gods)

    SvarSlet
  3. Jeg har også købt nogen stykker af den i år, den er meget skøn.

    SvarSlet
  4. Beautiful iris. The shades of blue / green are great. Thanks for the photos. Jack

    SvarSlet