torsdag den 17. februar 2011

Roser.

Sådan en vinterdag som idag, hvor man udover at skovle sne, ikke kan foretage sig ret meget fornuftigt i haven, er det rigtig dejligt at sidde og kigge på roser. Det er ihvert tilfælde ikke noget der keder mig, tværtimod. For når man er en rosenelsker og ved hvad der venter, kan man ikke få nok.

Jeg var på rosenudstilling på Hviid´s Planteskole sidste sommer. En fantastisk oplevelse, som en engelsk haveudstilling på den gode måde. Masser af inspiration og indtryk, virkelig noget for sanserne. Der blev nogle af de kommende nyheder præsenteret og der er virkelig noget at glæde sig til.

De nye roser har mørke, klare toner. Orangebrun, dyb cerise, mørk bordeax. De er så flotte. De fleste med en rimelig duft og remonterende. Navnene på dem vil jeg afsløre senere. Når jeg ved hvilke jeg vil have i min have og planteskole iår.

Når det så er sagt, kommer man ikke udenom de historiske og engelske roser. De er altid værd at satse på og man skuffes sjældent. Jeg glæder mig allerede nu til Rose de Rescht blomstrer og jeg skal lave min rosengelé.

6 kommentarer:

  1. Hej Helga.
    Du har ret, det er dejligt at sidde og kigge på roser. På denne tid kan man mærke at man trænger til det - helt inde i sjælen eller sindet, eller hvor det nu er, at det gør godt.
    Mkh. Jørn

    SvarSlet
  2. Hej Jørn.
    Ja lige hvor rosensjælen sidder ved jeg heller ikke. Men den fylder meget.

    Hvor er det en dejlig hjemmeside du har, så smukke billeder og dejlige beskrivelser.

    Jeg håber at få tid til at besøge din have.
    Mange hilsener fra Helga

    SvarSlet
  3. At sidde og kigge på havens højdepunkt på denne hvide og grå tid, er et sandt boom af vitaminer.

    Rose de Rescht er en af de allerdejligste roser der findes. Jeg har den desværre ikke længere, da der hele tiden gik syge i den. Men jeg glemmer ikke duften.

    Ha' en dejlig dag

    SvarSlet
  4. Ja man kan ikke få nok af roser, og det er svært at vælge, man vil jo gerne have dem alle.
    Glæder mig til at se hvilke du vælger.
    Annette

    SvarSlet
  5. Godt at vide det ikke kun er mig der er gået fuldstændigt i rose moude. Jeg har også Rose de Rescht og den er virkelig skøn, min plante har en gren hvor der sidste sommer kom nogle lysere blomster på. Lidt mærkeligt.... Jeg har adskellige roser i mine tanker. Men hvis muligheden byder sig er jeg hooket på `Eden rose` Eller `Villestrup` som den vidst også hedder. :-)Den er MEGET SMUK, men dufter så ikke meget :-( Jeg glæder mig til at se hvad det er for nogle roser som du har valgt!
    Kærligst Gro

    SvarSlet
  6. Rosen Willestrup så jeg første gang i barokhaven på Willestrup Gods her i Himmerland. Haven er desværre ikke åben mere.
    Men rosen er meget smuk og jeg har solgt den i flere år, har allerede nu en bestilling på den i år også.
    Navnet Eden Rose siger måske mere om den, men jeg holder mig til Willestrup af "patriotiske" grunde. Man er jo himmerlænding.

    Hilsen Helga

    SvarSlet