mandag den 11. april 2011

Lidt nostalgi

Jeg har mange planter med en historie tilknyttet. Det kan være planter jeg har haft med et specielt sted fra, planter jeg har fået af venner eller andre, planter fra min families haver eller markeder.





Denne julerose - tror jeg det må være - hedder Karen. Har fået den af en skattet og nu pensioneret arbejdskolega. Den adskiller sig ved at kronbladene er meget delte eller fligede. Hvis nogen har yderligere kendskab til den, vil jeg meget gerne høre om det.




Det hvide pebertræ købte jeg første gang jeg var til plantemarked på Clausholm. Nu er det jo en saga blot med at Haveselskabet holder til huse der. Jeg tror vi er mange der er kede af det. Det var nu hyggeligt med den årlige tur derned i september; med kaffepause på en bestemt rasteplads  og køreturen hjem, opstemt af glæde over nyindkøbene.

Åh disse minder.

PS. begge billeder taget idag.

5 kommentarer:

  1. Fina minnen som finns där när man ser dem. Har inga julrosor ännu i min trädgård för jag måste hitta en bra plats som känns rätt.
    ha en fin dag.
    Kram Pella

    SvarSlet
  2. Den er sød din jeg tror det er en påskeklokke! Forskellen på juleroser og påskeklokker er, at på juleroser kan du se blomsten og på påskeklokker er blomsten som en klokke.
    Jeg tror du skal prøve at spørge Spiren, hvor jeg har købt mine påskeklokker. Marianne er så sød, og vil garanteret gerne hjælpe dig. Hun har en stor viden om Helleborus! Linket er her:http://www.gartnerietspiren.dk/
    Held og Lykke.......

    SvarSlet
  3. 'Personlige' planter med minder og historie har jeg også en del af. I weekenden kommer der en Høst anemone fra min gamle mormors have på fyn. Hverken hun eller hendes have er mere, men planten står hos en kusine, som forære mig en bid. Ih hvor jeg glæder mig :O)

    SvarSlet
  4. Hej Helga.

    Tak for planterne, som jeg fik i dag. Spændende med overraskelsen - er først lige kommet ind efter dagens pakning, så jeg har ikke fået checket op på, hvilken en det drejer sig om :-)

    Virkelig sød julerose (påskeklokke). Jeg kan godt forstå, du skatter den højt.

    Bente, jeg tror, det var sorten, Helga gerne ville have oplysninger om ;-)

    Susanne, det lyder da spændende med din høstanemone - glæder mig til at se den på bloggen ;-)

    SvarSlet
  5. Marlene, jeg får tårer i øjnene ved tanken om en plante fra mit barndomshjem på fyn, og høstanemonen skulle være lyslille (?)
    Den skal nok komme på bloggen uanset farven :O)

    SvarSlet