tirsdag den 27. november 2012

Stilleben Part 1.





Et ord fra det tyske.

Jeg vil bruge det, men for lige at være sikker på at jeg ikke kalder fugl for fisk, må jeg hellere slå det op. Det er jo ikke det mest anvendte ord i vort sprog.


stilleben, nature morte, billede af opstillede genstande. Stilleben kendes siden antikken. I senmiddelalderen ses opstillinger af fx blomster, frugter, glasvaser m.m. med symbolsk betydning som del af større kompositioner, både religiøse og verdslige.
Selvstændige stillebenbilleder dukkede op i 1500-t. og blev særlig udbredt i 1600-t.s franske og især hollandske malerkunst.
Flere stilleben symboliserer forgængelighed.


 

 

 

 
 
Lidt skovbund flyttet op i øjenhøjde, garneret med gamle krukker og jern.
Grene af lav pil, porse, bøg og buksbom.
Og de uundværlige "Pletter i luften".
 
 
 
 B & B gæster i ugen der gik.
Nu er hytten lukket ned for vinteren. En lang og dejlig sæson med så mange spændende gæster.
Fra Canada, hele Norden, Tyskland og Danmark.
 
Idag skal der sendes planter igen.
Mon ikke også det bliver sidste gang iår.
 
 
 

3 kommentarer:

  1. Fine stilleben, det første billede kan jeg vældig godt lide, flot.
    Hilsen Lisbeth

    SvarSlet
  2. Hej. Flotte stilleben, meget inspirerende. Jeg kunne især lide "altankasserne" ved vinduet.

    SvarSlet
  3. Nydelige stilleben:)
    Og så mye flott naturmaterialer..mmm:)
    Koselig å høre at du har hatt mange B&B denne sesongen:)
    Tusen takk for din hyggelige hilsen:))

    SvarSlet