fredag den 24. juni 2011

Havevandring.

Sådan hed det da jeg var barn og mine forældre åbnede haven for interesserede. Det hedder det også stadig mange steder men det mest brugte udtryk nu er nok: åbne haver.

I sidste uge var der åben have hos min nabo. Han havde ikke prøvet det før og var noget spændt på det. Vejret er jo ikke en uvæsentlig faktor i den sammenhæng og det holdt tørvejr indtil arrangementet var ovre.





Min nabos have er med mange grønne rum. De fleste etableret over de sidste mere end tyve år og før der for alvor kom focus på dem.











En elipse af bøg og taks. Desværre har nogle af taksene taget skade af vinterens kulde.











Et kvashegn, hvor en uægte jasmin står og dufter. Derudover er der plantet kaprifolier der skal dække hegnet. En dejlig, fredfyldt plet.









Der er mange former og typer af stedsegrønne hække. Der er bl.a. brugt lærk og bøg.











Den anden side af kvashegnet, ind mod haven, har også siddepladser og duften af jasminen.










Her et kig ind i elipsen, hvor man rigtig kan fornemme størrelsen af den.








Det blev en meget vellykket aften hos min nabo.
Mange interesserede kiggede ind og så en på mange måder anderledes have. Flere skulle lige rundt i den både den ene og den anden vej for at få det hele med. Og det er netop alsidigheden i haverne der er det spændende og idegivende.

Jeg skylder lige at sige at der også er drivhus, køkkenhave og blomster. Men havens karakteristika er de grønne rum.

5 kommentarer:

  1. jeg har også åben have. Ved egentlig ikke hvorfor men glæden ved at vise den frem er stor.
    Har ikke så meget at byde på men den ændre sig jo år for år.At udvikle og få nye ideer og glæde sig til at de bliver realiseret er jo meningen med selve haven og livet.
    Mange hilsner fra Jytte, Gilskovgård

    SvarSlet
  2. Skøn have, din nabo har :-) Jeg ville dog gerne (hellere) have set billeder af køkkenhaven ;-)

    SvarSlet
  3. Det virker som en dejlig og lidt åben have med højt til loftet.

    Jeg har endnu ikke selv haft åbent have, og får det nok heller ikke. Men skulle der være interesse for at se haven, er det bare at sende en mail, så finder vi ud af det.

    Ha' en dejlig dag.

    SvarSlet
  4. Jeg har haft åben have nogle gange med skiftende succes på grund af vejret. Men det er hyggeligt, hvis folk forstår at værdsætte og se de smukke planter.
    Hvis folk oven i købet fornemmer den ro, der er i min have, så bliver jeg rigtig glad.

    SvarSlet