torsdag den 9. juni 2011

Velkommen på fremmedsprog.

Jeg er ikke til japanske haver generelt. Men der er nogle elementer i dem, som jeg finder overordentlig tiltalende. Eet af dem er stenen med snoren om. Og sten, træer og trædebregner.


Så selv i en cottage garden kan lidt japansk implementeres uden at det virker forkert.

Store, gamle træer er de rene skulpturer i en have. Og jeg er så heldig at have mit over 100 år gamle æbletræ. Tænk hvis det kunne fortælle!!


Det er kroget og smukt.
Af sorten Bramley, siger kendere.


Grønne og blålige toner. Ikke så mange forstyrrende farver her.
Dem har jeg til gengæld mange af i resten af haven.

9 kommentarer:

  1. Ang. japanske haver og det, du skriver; helt enig!

    Tænk at have et så gammelt æbletræ i sin have - det er da guld værd ;-) Og endelig fik jeg svar på, hvilken sort det var - har spurgt dig to gange på andre indlæg!!! ;-)

    SvarSlet
  2. En smuk sten med snoren, men hvad er symbolikken egentligt??

    Apropos vore kommentarer omkring det perfekte forleden dag, er japanske haver det eneste sted hvor jeg forventer det perfekte. Altså ingen ukrudt eller glimt af et stykke plasticrør der ikke er gemt forsvarligt, alt sådan noget forstyrrer den ro som en japansk have faktisk kan give.

    Jeg ville aldrig selv kunne lave, endsige passe en japansk have, men derfor kan de være fantastiske at se hos andre, - når de vel og mærke er velholdte, jeg har oplevet begge dele.

    Godt der er interesser for os alle og jeg kan gå og nusse et sted hvor der uundgåeligt vil være noget af det vilde.

    Iøvrigt et meget smukt æbletræ.
    Ha' en dejlig dag fra fru friis :o)

    SvarSlet
  3. Nå, og så fattede jeg lige overskriften... stenen betyder velkommen...ahaeee... ;o)

    SvarSlet
  4. Dejligt. Som alt andet er japaske haver vidunderlige i den rigtige sammenhæng og frygtelige når man gør det forkert. De smukkeste haver jeg har set i mit liv har jeg set i Japan, men tilgengæld kan jeg simpelthen ikke fordrage de der forhaver der er plastret til med grim granit i en eller anden misforstået efterligning.

    SvarSlet
  5. Ganske enig. Jeg er også kun til granit i meget små mængder eller in natura, som på Bornholm.

    Jeg har længe været i tvivl angående æbletræet, men nu skulle det være ganske vist. Havde besøg af en rigtig æblekender. Claus Meyer er vist også ret glad for det æble.

    Hilsener fra Helga

    SvarSlet
  6. Ja, det skulle være godt - jeg har selv plantet to Bramley :-)

    SvarSlet
  7. mmmm, er det OK hvis jeg også binder snor om en sten, jeg kan godt li ideen - det bliver så ikke lige ved indgangen til haven, men man kan vel også blive ønske velkommen til en lidt mere afsides havekrog :-)

    SvarSlet
  8. Alle er velkomne til at kopiere ideerne, det er nemlig meningen med min have: at det er ideer der kan bruges af alle der må have lyst.

    God fornøjelse

    SvarSlet
  9. Stenen med snor omkring, som afsluttes med en speciel japansk knude, betyder ingen adgang. Det bruges til at vise besøgende i f.eks. tempelhaverne at man må gå her til og ikke længere.
    Venlig hilsen
    Morten Albek
    www.albek-bonsai.com

    SvarSlet