lørdag den 4. juni 2011

Verbena

Verbena eller jernurt er en plantetype som findes i mange former og farver. De seneste år er kæmpejernurten Verbena Bonariensis blevet utroligt populær som det høje indslag i staudehaven eller blomsterbedet.

Men der findes også mange andre former, både krybende og oprette. Disse er gode i krukker eller plantet ud i bedet, idet de besidder en voksekraft og en blomsterrigdom sjældent set. Hvert år kommer der nye farver på markedet.


Den lilla er smuk uden selskab, her plantet i en stor krukke.
Vand, næring og knibning, så har man opskriften på en succes.

Gode selskabsplanter til verbenaen er million bells, bacopa og diascia.
Alternativt er den også smuk sammen med en grå- eller blådugget græs.


3 kommentarer:

  1. Verbena er også en af mine favoritter. Både kæmpejernurten, stauden og sommerblomsterne, det er en alsidig familie med mange fortrin. God weekend

    SvarSlet
  2. Ja,min favoritt også.Lett og villig blomst,flotte farger og et must i min hage:)
    God sommerkvel til deg:)

    SvarSlet
  3. Hvor er de smukke. Tror faktisk det er den jeg har sået og lige plantet ud - håber jeg.

    SvarSlet