lørdag den 8. oktober 2011

At høste frø.

Noget jeg kan bruge meget tid på, er at høste frø.
Det foregår så dejligt langsomt. Ikke dagligt, men ofte og flere gange om ugen, går jeg en runde for at se hvilke der nu er klare til at blive høstet og lagt til tørre.
For mange af frøene skal have nået et vist modningspunkt før de er klar til tørring eller opbevaring.
Omvendt må de heller ikke sidde for længe, for så riskerer man at de begynder at rådne, specielt i denne fugtige periode.


De modne, runde frøkapsler på rosenslyngeren.
Dem får jeg mange af i år.


Pagodebusken med hundredvis af frøkapsler.


Endelig står den italienske ingefær med smukke røde frøstande nu.
Dem gemmer jeg ikke, i stedet får de lov til at så sig selv.


4 kommentarer:

  1. Ja, det er et rigtig hyggeligt "arbejde", som man kan blive helt bidt af!

    SvarSlet
  2. Sikke fine frø på rosenslyngen, det mener jeg ikke at have set på min sidste år. Det er lidt hyggeligt med frøindsamling, ikke at jeg nødvendigvis får dem brugt, men måske andre kan have glæde af dem.

    SvarSlet
  3. Ja, du har ret, jeg må også se at få samlet noget frø. Dels er det jo hyggeligt at pusle med og dels sparer man også en masse penge.

    SvarSlet
  4. Hmm, jeg må straks ud til rosenslyngen og se efter. Tak for tippet.

    SvarSlet