lørdag den 17. december 2011

Sunde og robuste stedsegrønne.

Det er stadigt ret lunt at gå i haven, årstiden taget i betragtning. Og det ses tydeligt på væksterne. Når man så går derude, kan man jo passende se efter sygdoms- og sundhedstegn hos bl.a. de stedsegrønne.
Jeg har endnu ikke konstateret den svampesygdom, der har ramt mange buksbom. Om jeg skulle være så heldig at undgå den, ved jeg ikke. Det er især de storbladede det går ud over. Jeg har to, måske tre slags buksbom.



Andre typer stedsegrønne er ikke kendt - endnu - for at få svampesygdomme.
Kryptomeria findes i mange varianter. Jeg har tre og dem er jeg meget glade for.




Ikke kun er de meget hårdføre og sunde. De er også nemme at passe ind i ens have, for de findes i så forskellige typer og størrelser der alle kan beskæres og klippes i.




De har flot bark og struktur,  næsten et eksotiskt udtryk.

Så skulle det værst tænkelige ske, at buksbommene rammes som forskellige træsorter blev det for år tilbage, ja så er det udmærket at have andre typer stedsegrønne i sin have. Også for variationens skyld.



Ingen kommentarer:

Send en kommentar