lørdag den 18. august 2012

Klatrende stormhat, flerårig klokkeranke og aronia.



Det er jo spændende at finde anderledes planter og en gang imellem er man så heldig at få fingrene i noget meget specielt. Næste øvelse er så at få det til at klare sig, overleve og endda blomstre.
Nogen gange er man heldig og resultatet bliver det ønskede. Andre gange går det knap så godt.



Klatrende stormhat vat ukendt for mig indtil en god haveven introducerede den for mig.
Sådan een måtte jeg også eje. Den blev indkøbt - ja hvor ellers end på Kiekeberg Plantemarked.
Den står i en krukke og den blomstrer så flot nu. Den skal nu have en ny og større krukke, for rygterne vil vide at den kan blive meget stor.


En anden speciel plante er den flerårige klokkeranke.
Den fik jeg en aflægger af i foråret. Af hvem? - jo føromtalte haveven kom med nogle små skud.
Og jeg skal da love for at den skyder opad.
Den skal dog vinterdækkes hvis man vil sikre sig at den overvintrer.


Surbær eller Aronia, er en busk/lille træ, som giver utroligt flotte, sorte bær, der er fyldt med vitaminer og antioxidanter.
Så snart de begynder at modnes, er solsortene over dem, så det gælder om at få dem plukket. 

Fredag blev der så lavet æble/aronia-marmelade.
I år tog jeg  stavblenderen og fik det lavet til en fin, ensartet masse.
Farve og smag minder om brombær.

3 kommentarer:

  1. Den klatrende Stormhat ser virkelig smuk ud.
    Nok værd at se efter. God lørdag

    SvarSlet
  2. Stormhat var veldig fin. Jeg prøvde å så en slik, men uten hell!

    Ha en fin lørdag! Klem

    SvarSlet
  3. Jeg har mange aroniabuske i min have, noget af det første, der blev plantet. Jeg har kun brugt bærrene et år, da kogte jeg saft på dem. Det var udmærket og det skulle jo være sundt :o)

    SvarSlet