tirsdag den 6. marts 2012

Træpæon












Feng Dan Bai hedder denne træpæon på kinesisk.
Phoenix White er det amerikanske navn.

Det er imponerende blomster den har, optil 15 cm i diameter eller mere.




Sådan står den i haven nu. Parat til at bryde knopperne og så går det hurtigt.
Enkelte af de længste grene er frosset tilbage. Det gør de hver vinter og overflødiggør decideret beskæring. Den skal bare soigneres lidt.





Blomstringen varer desværre ikke så længe, men skal nydes intenst mens den står på.
En god gang sommerregn eller blæst kan hurtigt ødelægge de silketynde blomster.

Selve løvet er bestemt også værd at kigge på. Med fine snitdelte blade giver den et frodigt udtryk i haven. Tåler hård frost, men beskyttes mod den værste blæst og især vestenvind.



5 kommentarer:

  1. En rigtig ønskeplante!!

    Hjerteligst

    SvarSlet
  2. Den minder bare så meget om min den navnløse. Så måske . . . og skøn det er den helt bestemt! ! !
    Masser af havehilsener Sanne O.

    SvarSlet
  3. Den er så smuk, jeg er vild med træpæoner, og har lige selv anskaffet mig en. Så jeg er spændt på om den vil blomstre i år.

    SvarSlet
  4. Dejlig træpæon, håber også jeg får nogle blomster og se i år da jeg efterhånden har en del ,men mest itoh hybrider og de er vel lidt anderledes end rigtige træpæon har også købt en rockii som må være en " rigtig"

    Hilsen Helle

    SvarSlet
  5. De ser super skønne ud. jeg har selv bestilt rosa og lilla træpæoner som jeg får hjem i næste uge:) Anne Gine

    SvarSlet