tirsdag den 16. august 2011

Broget, broget og så broget.


Jeg har en vis forkærlighed for broget løv. Mange synes det er svært at passe ind i haven, men det er det faktisk ikke. Det behøver ikke at være dt mest himmelråbende man bringer ind i sin have, der er skam mange planter der er diskret brogede.




Lungeurt kender de fleste og den fungerer rigtig godt som bunddække også når blomstringen er ovre. Her står den sammen med en lamium - døvnælde - som er en ret omfattende slægt.

Her er to forskellige slags lungeurt sat sammen med den lille busk kranstop. Nå ja, lille og lille. Den kan faktisk antage en anseelig størrelse hvis den ikke holdes i ave og klippes ned. 
Kristtjørn er en gammel kending. Ved siden af en persicaria eller pileurt. De findes i mange størrelser og varianter. Nogle bedre til brede sig end andre.
Den japanske star Ice Dance er en fantastisk græs at have i sin have. Ikke kun er den flot, den er hårdfør og breder sig ret villigt. Giver hurtigt et frodigt indtryk. Er endvidere god i krukker.
Hvis jeg siger jeg elsker berberis, er der sikkert mange der synes jeg er ret tosset. Men det er altså tilfældet. For er der buske der kan give liv og samtidig tåle hård beskæring, så er det berberis. Denne her brogede variant hedder Harlequin.
Denne gulbrogede taks holder jeg meget af fordi den er så flot i sig selv. Så er den også en god kontrast foran ene og avnbøg og sammen med den kinesiske vandgran. Forskellige farver og forskellige strukturer. 
Tirsdag tager jeg på havetur i det nordjyske. Spændt på hvad jeg mon så hjembringer, for et besøg i Staudemarken indgår i turen.








1 kommentar:

  1. Vi glæder os til at høre om besøget - om du har fundet nye spændende steder

    SvarSlet