søndag den 14. august 2011

Surprise.


Overrasket var da nok lige hvad jeg blev, da en af mine dahliaer sprang ud. For jeg kan da overhovedet ikke mindes at have set den før. Det må være hukommelsen, for det var altså een af de få overlevende knolde fra sidste år, der blomstrer.


Og den er da heller ikke så værst. Rød med et orange islæt.
Måske Manhattan Island?


Nogle krukker trænger til nyt indhold nu hvor mange sommerblomster er ved at takke af. Og da jeg ikke har lyst til kun at se på efterårsfarver endnu, har jeg valgt de lyse, cremede farver.
Hosta, to sedum, en græs og forrest en pycnanthemum flexuosum - den har ikke noget dansk navn.


Denne krukke med en mørk sedum og heuchera Palace Purple lavede jeg sidste år. Og den har været seværdig lige siden det tidlige forår.
Stauder i krukker er en nem og også billig løsning. Tørketålende planter som ovenstående samt græsser fungerer rigtigt godt. Så kan man flytte dem rundt alt efter behag.


En skam at staudelathyrus ikke har duft, for med en sådan voksekraft kan der plukkes mange til buketterne.
Jeg skal have plantet en hvid også.






6 kommentarer:

  1. Det har også altid ærget mig at der ikke er duft i staudelatyrus. Hver gang jeg ser en i blomst, skal jeg lige hen og se om ikke den ved et tilfælde dufter som de frøsåede.. Kender du grunden til at stauden ikke dufter, når dem fra frø gør?

    SvarSlet
  2. Kender godt det med ikke at være helt klar til efterårsplanter endnu. Det må da vente til september...men jeg har købt en hortensia. Min var røget i frosten. Skøn dahlia du har - er blomsten meget stor?
    Stauder i krukker giver megen glæde, og holder længe.

    SvarSlet
  3. Skønt med sådan en lille søndagsoverraskelse - utrolig så mange forskellige der findes af geoginerne :0)

    SvarSlet
  4. Jeg nyder også georginerne nu; og min staudelathyrus, som jeg egentlig aldrig har brugt til buketter, men du har sat mig på sporet - dét må jeg prøve.

    Kh Birgitte

    SvarSlet
  5. Hej Skt. Helene - nej jeg kender ikke årsagen til hvorfor staudelathyrus ikke har duft. Men der er måske nogen der prøver at skabe det, kunne jeg forestille mig.

    Hej Anne - ja blomsten er faktisk ret stor - 15 cm i diameter. For stor efter min smag, men den får nu en chance. Det fortjener den.

    Hilsen Helga

    SvarSlet
  6. Jeg har en overvældende stor hvid staudelathyrus, som jeg også bruger flittigt til buketterne.

    SvarSlet